DatingAssistent.nl voor singles met een beperking

Meer weten? Bel 0252 865 616.   facebook google plus twitter  youtube mail

‘Geloof erin dat het kan’

In 2009 begon Vincent van Munster met G-date. Hij helpt mensen met een beperking met het vinden van een relatie. Hij is als de DatingAssistent ook wel te zien in The Undateables.

‘In 2009 ben ik als vrijwilliger meegegaan met mensen met een lichamelijke beperking, toen hoorde ik dat zij vaak eenzaam zijn.’ Zegt Vincent. Daarna is hij gestart met handicap-dating, wat nu G-Date.nl heet. G-Date is een datingsite voor mensen met een beperking, waar je een profiel maakt en kunt chatten met andere leden. Hierbij kun je worden begeleid door een online coach, zoals Vincent.
Om mensen nog beter te kunnen helpen is Vincent in 2013 gestart met het datingbureau de DatingAssistent. Bij de DatingAssistent gaat Vincent zelf op bezoek bij iemand als die zich aanmeldt. Dan maken ze samen een profiel waarin staat wie je bent, wat je leuk vindt en natuurlijk naar wie je op zoek bent. Zo kan hij een goede match maken.
‘In december 2013 gingen we naar het All You Need is Love concert met een aantal singles van de DatingAssistent. Een van de singles, zelf zeer slechtziend, zette op een gegeven moment zijn stok en hond aan de kant en ging dansen.’ Dat heeft hem wel geïnspireerd om zich ook meer te richten op blinden en slechtzienden. Daarom is hij ook naar de ZieZo-beurs gegaan om meer bekendheid te geven aan de DatingAssistent.
‘Ik begeleidde Kirsten, een slechtziend meisje, zij zocht iemand die niet slecht ziet.’ Vertelt Vincent, ‘Dit vertelden ook veel andere blinden en slechtzienden die ik tegenkwam op de Ziezo-Beurs tijdens de workshop van de DatingAssistent. Op gegeven moment had ik een intake met Sebastiaan, een slechtziende jongen. Hij leek me een goede match voor Kirsten. Ik heb het haar voorgelegd en ze werd helemaal hoteldebotel op hem.’ Dus ondanks het feit dat ze iemand zocht zonder beperking is ze toch verliefd geworden op een slechtziende jongen en ze zijn nog samen.
Als iemand uiteindelijk een relatie heeft houdt Vincent nog wel contact met hem of haar. Soms wordt hij gebeld door een van zijn ‘klanten’ en dan hoort hij hoe het gaat met die persoon en natuurlijk met de relatie. Dit contact komt meestal vanuit de klant zelf en is dus niet verplicht.
Vriendschap
Sinds december is DatingAssistent onderdeel van Stichting Philia. Philia is latijn voor vriendschap. ´Veel mensen met een beperking zeggen eenzaam te zijn en ook op zoek te zijn naar leuke sociale contacten. Hier willen we deze mensen ook mee gaan helpen. Met Stichting Philia gaan we nog meer initiatieven opzetten om onze leden te helpen. Een goed voorbeeld is Vrienden4Vrienden.nl, de online ontmoetingsplek op internet voor nieuwe vrienden.’

Tips

Een van de eerste tips die Vincent geeft is: ‘Geloof erin dat het kan’. Hij is veel mensen tegengekomen die jarenlang dachten dat ze het niet konden en dat het te moeilijk is en op gegeven moment zoiets hadden van: ‘laat maar zitten’.
Er is heel veel mogelijk, je hebt internet, evenementen, workshops. Als je maar actief blijft. Het is goed om ook open te staan voor mensen met een beperking.

Daten

Er bestaat geen beste manier van daten. Je kunt gaan speeddaten, chatten, uit eten gaan. Als je je er maar prettig bij voelt. Als je op date gaat moet je ook vooral iets kiezen wat je zelf leuk vindt en wat bij je past. Zo zie je tijdens The Undateables mensen vaak een dagje naar een museum gaan of een workshop volgen die bij hun interesses passen. De een wil gaan zeilen en de ander naar de dierentuin.

Aangeven wat je zelf wilt

Een van de tips die Vincent geeft is om vooral zelf aan te geven wat je wilt en wat je fijn vindt. ‘Ik sprak vanmorgen een meneer die op date was geweest en zijn date wilde graag contact blijven houden via mail. Deze man kon alleen niet goed mailen en vond het lastig om een lange mail te typen. Hij had zelf beter kunnen aangeven dat hij liever op een andere manier contact wilde houden.’
De daters mogen altijd zelf bepalen op welke manier ze contact willen blijven houden, vertelt Vincent: ‘mail, bellen, skype, Whatsapp, Facebook, ik houd het zelf niet meer bij op welke manier het tegenwoordig allemaal kan.’

Speeddaten

De DatingAssistent houdt middagen ‘speeddaten’ op verschillende locaties, zoals Alkmaar, Den Haag, Utrecht en Den Bosch. Er komen vaker blinden en slechtzienden naar deze middagen. De DatingAssistent is nog aan het onderzoeken hoe dit nog makkelijker kan voor blinden en slechtzienden, omdat je niet zo makkelijk aan kunt kruisen op het formulier in wie je nog interesse hebt en je contact mee zou willen houden. Mocht iemand tips hebben, dan staat Vincent hiervoor open!

Valentijnsdag

Op valentijnsdag heeft Stichting Philia de opening van het kantoor. Dit wordt een leuke dag met workshops, speeddaten en een lekkere lunch. Je bent van harte welkom om hierheen te komen!
Voor meer informatie over Stichting Philia kun je kijken op www.stichtingphilia.nl. Hier vind je ook meer informatie over de DatingAssistent.nl en de andere projecten van de stichting.

Door: Marrit Postma voor Knipoog, het ledenblad van Oogvereniging Jongeren en Studenten

Achterhoeknieuws: Rikie (70) zoekt een maatje

rikie

BORCULO - Rikie Klein Poelman uit Borculo is een vrouw die ondanks haar beperkingen positief in het leven staat. De zeventigjarige is op zoek naar een maatje om de kleine dingen in het leven weer leuk te maken. Lekker kopjes koffie drinken of een dagje uit, samen met een gezellige man van haar leeftijd, dat zou ze heel fijn vinden.

Oorspronkelijk komt Rikie (70) uit Haaksbergen. Daar kreeg ze drie kinderen met haar man, die inmiddels niet meer in beeld is, en werkte bij Wasserij Slagman. Nu woont ze al jaren in Borculo, waar ze zich helemaal thuis voelt. Haar kinderen wonen allemaal redelijk in de buurt en komen vaak op de koffie, maar meer dan dat kan ze én wil ze niet van hen verwachten. Een vrouw van De Zonnebloem raadde Rikie aan zich in te schrijven bij DatingAssistent.nl, wat uiteindelijk leidde tot dit artikel.

Rikie is niet altijd lichamelijk beperkt geweest, maar van de een op de andere dag kon ze niet meer lopen. In 1985 trof het noodlot haar. Tijdens een wandeling met haar dochter was ze ineens niet meer in staat om de 'loopbeweging' te maken. Leunend op een haastig gehaalde bezem kon ze nog net naar huis strompelen. Na een bezoek aan de neuroloog, vele onderzoeken en een verschrikkelijk pijnlijke nekprik bleek dat ze geopereerd moest worden. Daarna ging het beter en kon ze met krukken lopen, maar de laatste jaren is haar situatie flink achteruit gegaan. Vorig jaar liep ze nog rondjes met haar rollator rond het appartementencomplex, nu kan Rikie alleen hele kleine stukjes lopen. Voor grotere afstanden heeft ze een handrolstoel of haar scootmobiel nodig. Opnieuw opereren is volgens de artsen geen optie. "Ze kunnen niet inschatten hoe ik dan wakker word, dus dat doen we maar niet."

Rikies laatste auto kwam niet meer door de keuring en een nieuwe kan ze niet zomaar betalen. Daarom zou het handig zijn als haar toekomstige maatje een auto heeft. Verder is Rikie niet veeleisend: "Het mag een rustige man zijn, maar erg aanwezig is ook leuk en het is niet erg als hij een lichamelijke beperking heeft".
Zelf is Rikie een rustige vrouw, van nature wat afwachtend. "Ik ben niet iemand die graag op de voorgrond is", zegt ze met een glimlach. Toch is al snel duidelijk dat ze graag uitgebreid verhalen vertelt als ze zich eenmaal op haar gemak voelt. Ze vertelt honderduit als je haar de kans geeft. Bij de tijd is ze ook, ze kan bijvoorbeeld omgaan met de computer.

Over haar interesses en hobby's zegt ze het volgende: "Ik hou erg van kleren maken, de naaimachine staat in de kamer hiernaast, en puzzelboekjes. O ja, en ik vind het natuurlijk leuk om mijn hond uit te laten." Rikie heeft gezelschap van een pluizig hondje, waar ze helemaal gek mee is. Hiervoor had ze een labrador, die ze helaas moest laten inslapen. Daarna was Rikie vastbesloten geen hond meer te nemen, maar na een tijd voelde ze zich zo eenzaam dat ze het internet op ging, waar ze al snel een schattig hondje vond. Een van de weinige eisen voor een maatje is dan ook dat deze van honden houdt.

Kortom, deze lieve nuchtere Achterhoekse vrouw is op zoek naar een man van ongeveer dezelfde leeftijd om leuke activiteiten mee te doen. Een gezellig maatje, eventueel met een lichamelijke beperking en bij voorkeur met een auto. Ze glimlacht, "één à twee keer in de week er eventjes uit of gewoon een kopje koffie doen, ja dat zou me heel erg blij maken".

Voor meer informatie over Rikie: tel. 0252 - 865 616 (DatingAssistent.nl).

Onze ambassadeurs

Nieuwsbrief ontvangen?